گرده گل

 

گرده گل دارای خواص غذایی بال

گرده گل در سراسر تاریخ نزد چینی ها, رومیان, انگلوساکسونها و مصریان از نظر دارویی و غذایی اهمیت خاصی داشته است. آنها راز سلامتی را در این ماده می دانستند. گرده گل در قسمت انتهای پرچم قرار دارد و تنها عامل بارور کردن گیاه می باشد و زنبور کارگر در حین اینکه روی گل ها می نشیند آنها را به وسیله پاهای عقب خود در سبد گرده اش جمع آوری می کند و بعد, این گرده را با ترشحات دهانی خود ترکیب کرده, به صورت دانه های کروی در می آورد و جهت تغذیه نوزادان و خود زنبور به درون کندو می آورد. زنبورداران تله گیر را در قسمت درب ورودی کندو برای جمع آوری گرده گل قرار می دهند, زنبور به هنگام ورود به کندو, گرده گل به وسیله تله گرده گیر از پاهایش جدا می شود و در دستگاه خاصی جهت تبخیر مقداری از آب قرار می گیرد.

 

گرده گل شامل اسیدهای آمینه , هورمون ها , قندهای ساده ,پروتئین ,مواد معدنی, ویتامین ها , اسیدهای چرب و درصد کمی از اجزای دیگر است , کربوهیدراتها گروه اصلی مواد تشکیل دهنده هستند و حدود 40 تا 85 درصد گرده گل خشک را تشکیل می دهد بیشترین میزان کربوهیدرات را در این ماده ابتدا فروکتوز و سپس گلوکز و ساکاروز دارند. اولیگوساکاریدها و پلی ساکاریدها هم از اجزای مهم تشکیل دهنده  آن هستند که به تنظیم عملکردهای بیولوژیک مختلف کمک می کنند. گرده ها از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاهان مختلف با یکدیگر فرق دارند, گرده های جمع شده از چند گیاه مختلف ارزش غذایی بیشتری دارند زیرا کمبود شیمیایی یکدیگر را جبران می کنند. 

زنبور عسل در حال جمع آوری گرده

خواص غذایی 

این محصول زنبور عسل دارای ارزش غذایی بالا و انرژی زیاد و تامین کننده سلامتی است. مصرف تدریجی و مداوم این ماده مقاومت بدن را در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی و گریپ افزایش داده و از اختلال سوخت و ساز مواد در بدن نیز جلوگیری می کند. این ماده باعث تقویت کودکان و بزرگسالان می شود, طبق تحقیقاتی که روی تعدادی کودک و بزرگسال که از لحاظ جسمانی ضعیف بودند انجام گرفته زمانی که گرده گل به رژیم غذایی آنها اضافه شد, بعد از مدتی قوای جسمانی آنها بهبود یافت. این ماده با ارزش  تامین کننده مواد غذایی مورد نیاز بدن از جمله ناخن ها, موها و پوست است.

از این محصول زنبور عسل می توان در دوره نقاهت بعد از عمل جراحی استفاده کرد. گرده گل به دلیل ترکیبات شیمیایی با ارزش بسیار بالا در ورزشکاران انرژی فوق العاده ای ایجاد می کند, این ماده غذایی باعث جبران سریع انرژی از دست رفته بدن می شود و در مواقع خستگی توصیه می شود.

ترکیب عالی عسل و گرده گل

خواص درمانی گرده گل

این ماده یک محرک جهت بهبود وضعیت عمومی بدن, درمان ناتوانی های جسمی, درمان الکلیسم مزمن, کاهش فشار خون, درمان ورم روده بزرگ و معده, درمان سندرم افسردگی, درمان بیماریهای پروستات, درمان بیماریهای عصبی,کاهش تب و تنظیم حرکات روده ذکر شده است.

خواص این ماده در بهبود دوران نقاهت, پیری زودرس, عفونت روده به وسیله باکتریها یا سایر موجودات بیماری زا, درمان اسهال یا اسهال خونی, ناراحتی ها و اختلالات در هضم غذا, کم خونی و درد مفاصل و استخوان ها, امراض پوستی, ریزش مو, راشیتیسم, درمان یبوست, گردش نامنظم خون, شب کوری, دید کم چشمها, درمان اعتیاد به الکل, کاهش وزن, رشد کند دندان و بیماری قند موثر می باشد.

این محصول دارای انواع متابولیک های اصلی و فرعی می باشد و دارای خواص آنتی اکسیدانی, ضد التهابی, ضد سرطانی,  ضد باکتریایی و ضد حساسیت است و می تواند باعث تنظیم عملکرد بدن شود. 

 

 

درمان ناتوانی های جنسی

گرده گل برای درمان ناتوانی های جنسی به دلیل منبع غنی از ویتامین ها و اسیدهای آمینه مشهور در بدن انسان باعث افزایش نیروی جنسی در مردها می شود.

درمان دیابت

گرده گل جهت درمان دیابت موثر واقع شده است, طبق تحقیقات دکتر گاموسکا در مراکز تحقیقات لهستان مصر روزانه 32 گرم از این دانه های پر خاصیت به مدت دو هفته میزان قند در ادرار را کاهش می دهد, همچنین این ماده در بعضی از مراحل بیماری قند اثر مثبت داشته است.

درمان لک و چروک پوست

گرده گل برای درمان لک و چروک پوست به صورت کرم زیبایی ساخته شده است و مانند پوششی روی پوست قرار می گیرد, این ماده به عنوان کرم نرم کننده دارای خاصیت جذب سریع رطوبت و حفظ آن بوده و باعث مرطوب نگه داشتن پوست می شود.

سلامتی غده پروستات

اینکه کدام یک از ترکیبات گرده گل بر روی پروستات تاثیر دارد هنوز به خوبی مشخص نشده است. پزشکان در درمان پروستات روزانه 15 گرم گرده را تجویز کردند که این افراد تا سن 80-90 سالگی غدد پروستات آنها دچار مشکل خاصی نشد.

افزایش طول عمر

گرده گل باعث افزایش ذخیره مواد حیات بخش بدن و باعث شادابی و نشاط می کردد, گردش خون را بهتر کرده و قدرت فیزیکی و فکری بدن را بهبود می بخشد. این ماده براتی بهبود ساییدگی مفاصل به سالمندان کمک می کند.

 

 

روش های مصرف 

  • می توان با عسل یا مربا و یا ماست مخلوط کرد و میل کرد.
  • مقدار مناسبی از آن را با آب یا آب میوه یا شیر و عسل مخلوط کرده و میل شود.
  • می تواند در غذاهایی مثل سوپ استفاده شود.
عوارض جانبی

برای بیشتر افراد استفاده کوتاه مدت از گرده گل خطری ندارد ولی برای کسانی با آلرژی های گرده امکان دارد باعث  واکنش های آلرژیک در فرد شود, حساسیت هایی  مانند خارش,  تورم, تنگی نفس و آنافیلاکسی که از علائم حساسیت به گرده گل هستند, در صورت بروز چنین علائمی به پزشک مراجعه شود. زنان باردار باید از مصرف آن خوداری کنند و در دوران شیر دهی نیز استفاده نشود. کسانی که به نیش زنبور حساسیت دارند نباید استفاده کنند. امکان دارد گرده گل آلوده به آفت کش ها و فلزات سمی باشد, بنابراین بهتر است این محصول از یک زنبوردار یا منبع مطمئن تهیه شود زیرا اگر گرده گل آلوده باشد عوارض جدی در پی دارد.

گرده گل دارای خواص با ارزش

 

نحوه نگهداری و میزان مصرف

در جای خشک و به دور از نور مستقیم در ظروفی که امکان نفوذ حشرات و رطوبت وجود نداشته باشد نگهداری شود. اندازه مصرف در هر شخص بستگی به سن و شرایط جسمانی او دارد .

 

 

نظرات

پاسخی بگذارید

[bws_google_captcha]