خواص عسل اکالیپتوس برای بدن

 

با خواص عسل اکالیپتوس بیشتر آشنا شویم, عسل اکالیپتوس همانند دیگر انواع عسل ها سرشار از خاصیت آنتی اکسیدانی است و در پیشگیری و کمک به درمان سرطان مفید است و مصرف آن به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماریها کمک خواهد کرد. یکی دیگر از خواص عسل اکالیپتوس تاثیر مفید آن به عنوان یک درمان طبیعی برای عفونت های خفیف دستگاه ادراری است. عسل اکالیپتوس برای درمان برونشیت و مالاریا مفید است. این عسل غنی از پینوسمبرین است و در طب سنتی برای درد , سرماخوردگی, سرفه و سردرد استفاده می شود. خواص تسکین دهنده, ضد میکروب, ضد التهاب و آنتی اکسیدان عسل از جمله عسل اکالیپتوس به درمان سرفه کمک می کند, عسل خلط را از غشاهای مخاطی آزاد می کند, همچنین ماده ای ایمن است درحالیکه برخی داروهای ضد سرفه ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.

شکوفه های درخت اکالیپتوس

 

برای درمان طبیعی یبوست می توان از عسل اکالیپتوس استفاده کرد. همچنین این عسل مشکلات گوارشی مثل کرم روده و انگل را از بین می برد. برای ورم و زخم مخاطی معده نیز موثر است به این شکل که صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری مصرف گردد. عسل اکالیپتوس از گسترش باکتری ها جلوگیری می کند. همچنین برای بهبود زخم و جای بخیه مفید است, بعد از انجام حجامت برای از بین بردن اثر تیغ می توان با عسل اکالیپتوس پانسمان کرد. عسل اکالیپتوس نسبت به بعضی از انواع عسل از قند کمتری برخوردار است, قند خون بالا می تواند باعث تخریب کلاژن در دیواره شریان ها و کاهش انعطاف پذیری آن شود و باعث بروز بیماری های شریانی شود. عسل در مقایسه با شکر قند خون را تا حد کمتری بالا می برد. عسل از لختگی خون جلوگیری می کند, این امر می تواند از پراکسید هیدروژن, آنتی اکسیدان ها یا قندهای موجود در عسل ناشی شده باشد.

عسل ناب

 

خرید عسل اکالیپتوس

با برخی از خواص عسل اکالیپتوس آشنا شدیم این عسل ممکن است هنوز برای بعضی اشخاص شناخته شده نباشد,  عسل اکالیپتوس زرد طعم و بویی ملایم دارد و خواص زیادی که تنها برخی از آنها ذکر شد. ما این عسل اکالیپتوس  را بصورت خام و ارگانیک عرضه می کنیم. عسل اکالیپتوس یکی از انواع عسل های طبیعی و خالص از جمله کنار یا سدر, گون, وحشی یا کوهی و چند گیاه است که تیم ما آن را ارائه می دهد. رنگ, قوام, عطر و طعم عسل بر اساس منبع شهد و عسلک آن متفاوت است. عسل چند گله, عسل تک گله مانند عسل اکالیپتوس و مخلوط عسل های تک گله. انواع عسل طرفداران خاص خود را دارد ولی باید به سالم و ارگانیک بودن عسل توجه خاص داشت, و باید عسل را از جایی تهیه کرد که گیاهان آن منطقه از آفت کش ها مصون باشند. جنگل های پوشیده از اکالیپتوس در جنوب استان فارس نمونه ای از پوشش گیاهی سالم برای تهیه عسلی خالص و سالم است. گاهی ممکن است بعضی فروشندگان عسل علاوه بر اینکه به عسل شربت قند اضافه می کنند به بعضی از عسل های تک گله مانند عسل اکالیپتوس طعم دهنده نیز اضافه کنند و عسل هایی که ادعا می شود تک گله اند فقط حاوی مقدار کمی از آن عسل خالص باشند, بنابراین بهتر است عسل طبیعی و خالص را از زنبورداران و فروشندگان معتبر خریداری کنید. 

 

زنبور در حال تغذیه عسل

 

عسل تک گله مانند عسل اکالیپتوس چه نوع عسلی است

با خواص عسل اکالیپتوس تا حدی آشنا شدیم عسل اکالیپتوس یکی از انواع عسل های تک گله است. عسل تک گله به عسلی گفته می شود که بخش اعظم شهد مورد استفاده شده در تهیه آن از یک نوع گیاه خاص باشد, این گیاه ممکن است از محصولات کشاورزی کشت شده در آن اطراف باشد یا درختان و گلهای وحشی که بصورت انبوه در آن منطقه وجود دارند گاهی اوقات یک نوع عسل تک گله همانند عسل اکالیپتوس شامل بیش از 45 درصد یک گونه گل می شود اما گاهی از این هم کمتر است, زنبورها به یک گونه گل وفادار نیستند همچنین آنها برای برخورداری از سلامت بالا به شهدها و گرد ه های مختلف نیاز دارند. عسل ها از نظر مواد تشکیل دهنده و قابلیت شفابخشی شان با یکدیگر فرق دارند. بسیاری از عسل درمانگران که بیماری ها را با محصولات زنبور عسل درمان می کنند, بعضی از عسل های خاص مانند عسل اکالیپتوس را توصیه می کنند. 

بطور کلی بهتر است در مصرف عسل های تک گل بصورت روزانه زیاده روی نشود. زیاده روی در مصرف عسل اکالیپتوس در بعضی موارد ممکن است موجب افت قند خون شود .با توجه به اینکه این عسل حاوی ترکیباتی خاص مانند سینوئل است مصرف آن در یک وعده به مقدار زیاد ممکن است با خطر مسمومیت همراه باشد.

نگهداری عسل

نور روشن, آنزیم گلوکز اکسیداز را از بین می برد. آنزیم گلوکز اکسیداز موجود در عسل تولید پراکسید هیدروژن را امکان پذیر می سازد. لذا برای حفظ فدرت ضد میکروبی عسل اکالیپتوس و انواع عسل باید آن را در مکانی تاریک یا در ظرف شیشه ای مات یا تیره نگهداری کنید. نگهداری عسل در دمای بالا ممکن است آن را تیره تر کند و طعم قوی تری پیدا کند. زیرا اسیدیته و آنزیم های عسل باعث تغییرات زیر می شود:

  • 13 درصد کاهش در گلوکز
  • 5/5 درصد کاهش در فروکتوز 
  • 68 درصد افزایش در مالتوز 
  • افزایش اندکی در ساکاروز 
  • 13 درصد افزایش در قندهای پیچیده تر 
  • 22 درصد افزایش در مواد آنالیز شد

به علت اینکه گلوکز عسل ها همچنین عسل اکالیپتوس بیش از فروکتوز آن کاهش می یابد, عسل غلیظ اگر در مکانی گرم باشد غلظت آن کاهش می یابد و رقیق تر می شود. رطوبت هوا باعث افزایش جذب آب می شود که آن نیز باعث رقیق تر شدن عسل می شود و موجب می شود عسل کدر و بد بو شود, یک ظرف پلاستیکی بیشتر از یک ظرف سرامیکی یا شیشه ای هوا را از خود عبور می دهد. بنابراین می توان برای داشتن عسل اکالیپتوس خوش طعم یا هر عسل دیگری آن را برای سال ها در ظروف شیشه ای و سرامیکی لعاب دار که در غیر قابل نفوذی داشته باشند نگهداری کرد. در مقبره های 4000 ساله مصری کوزه های در بسته حاوی عسل پیدا شده که عسل درون آن در وضعیت خوبی باقی مانده است.

باید توجه داشت که حرارت دادن عسل اکالیپتوس مانند عسل های دیگر تا دمای 40 درجه سانتیگراد باعث از بین رفتن آنزیم های آن می شود و هر چه دما بالاتر رود آنزیم های بیشتری نابود می شود. پس بهتر است عسل در دمای مناسب نگهداری شود.

نمونه ای از جنگل های اکالیپتوس و کندو های عسل اکالیپتوس که ما عسل طبیعی از آن برداشت می کنیم در پایین صفحه مشاهده می کنید.

 

خواص درمانی عسل اکالیپتوس

نظرات

پاسخی بگذارید

[bws_google_captcha]