عسل و زیبایی پوست

عسل به پاکسازی, نرم و مرطوب سازی, تسکین و قوام بخشی  پوست و نرم و درخشنده سازی ناخن ها کمک می کند.  بخشی از اثر مرطوب کننده عسل ناشی از این است که عسل از تبخیر آب موجود در بافت  پوست جلوگیری می کند و بخشی از آن به دلیل توانایی آن در جذب رطوبت است و بخش دیگر آن ناشی از اسیدیته آن است. به دلیل همین ویزگی جذب رطوبت است که عسل با بیرون کشیدن آب از پوست پف کرده آن را قوام می بخشد. مالیدن عسل روی پوست خشک باعث تحریک آن برای تولید روغن پوست (سبوم) می شود. فلاونوئیدهای عسل به بهبود وریدهای واریسی (مویرگ های گشاده شده) کمک می کند. عسل به التیام پوست ترک خورده یا زخمی کمک می کند و خاصیت ضد میکروبی دارد. آنتی اکسیدان های آن آسیب های ناشی از هوای آلوده را کاهش و سرعت جایگزینی سلول های سالم را افزایش می دهد. عسل همچنین باعث چسبیدن مواد تشکیل دهنده ماسک صورت نظیر روغن مغزهای آسیاب شده, زده تخم مرغ و خاک رس می شود. عطر آن روحیه بخش است. آخرین اما نه کم اهمیت ترین خاصت عسل این است که اسیدیته ان می تواند اسیدیته طبیعی پوست را حفظ یا بازیابی کند.

 

اسیدیته پوست

پوست سالم سطحی به نام قشر اسیدی یا فیلم هیدرولیپیدی دارد که کمی اسیدی است. این سطح در بردارنده اسیدهای چرب مربوط به روغن پوست, اسید لاکتیک و اسیدهای آمینه مربوط به عرق و اسیدهای آمینه و پیرولیدین کربوکسیلیک اسید از سلولهای مرده است.در زنان ph طبیعی پوستشان ( که شاخصی از اسیدی یا قلیایی بودن است) در بیشتر قسمت های بدن 4/5 تا 5/75 است( ph  زیر 7 بیانگر اسیدی بودن و ph بالاتر از 7 بیانگر قلیایی بودن است). پوست مردان کمی اسیدی تر است. این اسیدیته به ترمیم پوست آسیب دیده کمک میکند, همچنین باعث فعال شدن آنزیم هایی می شود که تولید لیپیدهای چربی پوست را افزایش می دهند, این لیپیدها از تبخیر آب پوست ( غیر از تعریق) و ورود مواد و میکرو ارگانیسم های مضر جلوگیری می کنند. این اسیدیته همچنین با حمایت از جمعیت های میکرو ارگانیسمی سالم که به طور طبیعی روی پوست قرار دارند, به جلوگیری از عفونت کمک می کند. هرگونه کاهش اسیدیته که می تواند برای مثال ناشی از صابون یا درماتیت باشد باعث بروز خشکی, ترک یا خارش پوست می شود. بیشتر صابونها حتی انواع ملایم, گلیسیرینه یا صابون های بچه و صابونهای زیبایی که ph قلیایی 7 تا 9 دارند به طور موقت اسیدیته طبیعی پوست را از بین می برند. این تغییر ph (از اسیدی به قلیایی) معمولا در عرض سی دقیقه تا دو ساعت یا بیشتر از آن بر طرف می شود, اگر چه این بازیافت ممکن است با دو بار در روز شستشو با صابون به خطر بیفتد.برخی صابونها بسیار قلیایی هستند (9/5ph تا 11) و تنها تعداد بسیار کمی از صابونها ph  طبیعی پوست را دارند. با وجود این phهای بسیاری از صابونهای مایع پاک کننده های غیر صابونی و ژل های حمام به ph پوست طبیعی نزدیک تر است. و فقط تعداد کمی از آنها ph طبیعی پوست را دارند. اثر مرطوب کننده عسل تا حدودی از قابلیت آن در حفظ یا بازگرداندن اسیدیته پوست ناشی می شود, چرا که این امر از هدر رفتن آب جلوگیری می کند. یک پاک کننده حاوی عسل به حفظ اسیدیته طبیعی پوست کمک می کند. خواص مرطوب کننده و اسیدیته عسل آن را به یک عامل کمکی عالی برای مانیکور یا پدیکور تبدیل کرده است.عسل رقیق شده همچنین می تواند اسیدیته موهای شسته شده را با گرداند. بیشتر شامپوها قلیایی هستند بنابراین اسیدیته طبیعی پوست سر را به طور موقت از بین می برند و آن رامستعد خشکی, سوزش و التهاب و حتی عفونت می کنند. پسماندهای آنها همچنین باعث می شود مو کدر به نظر برسد, آب کشیدن موها با محلول رقیق شده عسل در آب باعث درخشش موها می شود, این کار همچنین باعث می شود موها قابلیت ارتجاعی بیشتری پیدا کنند و در نتیجه استحکام ببشتری می یابند. هنگام استفاده از عسل در محصولات زیبایی بهتر است از روان کننده استفاده کنید, مزیت عسل خام این است که عطر بیشتری خواهد داشت زیرا حاوی بیشترین سطوح ترکیبات معطر خواهد بود.

یک ماسک عالی برای پوست

پاک کننده 

  •  یک قاشق مرباخوری عسل روان را در چهار قاشق غذا خوری آب گرم حل کنید تا یک پاک کننده آب عسل داشته باشید.
  • یک قاشق مربا خوری عسل روان را در چهار قاشق غذا خوری شیر گرم حل کنید تا یک پاک کننده شیری داشته باشید.

یکی از این دو پاک کننده را تهیه و به آرامی و به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید تا سلول های مرده را جدا کند سپس صورتتان را با آب گرم یا سرد خوب شستشو دهید.

یک ماسک عالی برای پوست

تونر

پنج سانتیمتر از یک خیار را پوست بکنید و رنده کنید سپس آن را با یک قاشق مربا خوری عسل روان مخلوط نمایید و روی صورت خود بمالید به مدت پنج دقیقه بگذارید به همان حالت بماند سپس با آب سرد بشویید.

یک ماسک ویتامینه

اسکرلاب لایه بردار

  • برای پوست طبیعی یا چرب: یک قاشق غذا خوری عسل را با دو قاشق غذا خوری مغز بادام آسیاب شده زبر و یک قاشق مربا خوری آبلیمو مخلوط کنید.
  • برای پوست خشک: یک قاشق غذا خوری عسل را با دو قاشق غذا خوری نمک دریایی دانه درشت و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید.

یکی از این دو مخلوط را روی پوست خود بمالید و مدتی ماساژ دهید و سپس با آب گرم بشویید.

لوسیون لب

یک قاشق غذا خوری پلت موم عسل را در قسمت فوقانی یک دیگ بخار دو جداره قرار دهید و محفظه زیرین آن را تا نیمه از آب پر کنید, آب را به نقطه جوش برسانید و آن قدر صبر کنید که موم ذوب شود سپس دو قاشق غذا خوری روغن بادام شیرین و دو قطره از اسانس (روغن) گیاهانی مانند اسطوخودوس یا بابونه را به آن بیفزایید و هم بزنید, مخلوط را از گرما دور کنید و بگذارید اندکی خنک شود, سپس به آن یک قاشق مربا خوری عسل بیفزایید و هم بزنید این مخلوط را درون یک ظرف شیشه ای کوچک استریل شده بریزید که درب محکمی دارد, این لوسیون تا دو هفته قابل استفاده است.

نظرات

پاسخی بگذارید

[bws_google_captcha]