کیک گرده تابستانه و زمستان

کیک گرده تابستانه

کیک گرده در تابستان برای زنبورهای عسل

همیشه به غارت کلنی ها توسط یکدیگر توجه داشته باشید. زیاد گذاشتن  کیک گرده (خمیر )در کندوها ممکنه درفصول گرم سبب تشویق سوسک shb برای هجوم به کلنی بشه .پس بهتره در موقع گرم سال یک مقدار کیک کمتری بگذاریم. و حتما بازدیدهای منظمی از کندوها داشته باشیم و اضافه کردن کیک در این فصل باید زمانی صورت بگیرد که کیک قبلی تمام شده باشه. کندوهای ضعیف نسبت به کندوهای قوی نسبت به سوسک حساس ترند. و برای درمان کنه واروآ در زمانهای مختلف ابتدا باید تست صورت بگیرد.

برای خرید گرده، حتما از محل مطمئن تامین کنید چون گرده ها آلودگی کندو را انتقال می دهند. اگر گرده را در فریزر می گذاریدبیشتر از یک سال نشود چون مواد مغذی آن از قبیل آمینو اسیدها، لیپیدها و ویتامینها خاصیتشون کاهش پیدا می کنه. برای نگهداری گرده ،حتما بایددر بسته وکیوم شده قرار بدهید تا با اکسیژن در تماس نباشد و میزان تخریبش در گذر زمان کاهش یابد. برای زنبوردارانی که کار گرده افشانی را انجام می دهند،باید حتما چندین بار کندوهایشان را بازدید کنند به علت اینکه تنها از یک نوع گرده تغذیه می کنند.
اگر زنبور نتواند گرده دیگری را به علت فراوانی یک نوع گرده جمع آوری کند؛در عرض کمتر از چند هفته کلنی با کمبود آمینو اسیدهای لازم مواجه می شود. و زمانیکه این اتفاق افتاد ،زنبورهای کارگر دچار “کانی بالیسم”می شوند و لاروها را می خورند تا کمبود آمینو اسیدها را جبران کنند. این باعث ایجاد یک کندوی ضعیف در عرض 3 تا 4 هفته می شود. در این هنگام نیز می توان برای احتیاط از تغذیه تکمیلی (کیک)استفاده کرد تا کلنی نجات پیدا کند.زنبورداران تجاری بیشتر دوست دارند شربت یا کیک تجاری استفاده کنندبه علت صرفه اقتصادی آن.
کیک گرده تابستانه و زمستانه

فرمول کیک گرده در زمستان

برای تغذیه اواخر پائیز و زمستان.من از کیکی با فرمول زیر استفاده می کنم.

شکر=2.25 کیلوگرم
جایگزین گرده یا گرده=250 گرم
آب=حدود 255 گرم
سرکه سفید=1تا2 قاشق چایخوری
B-healthy=یک تا دو قاشق چایخوری
سپس با یک mixer مواد فوق را مخلوط می کنیم
نتیجه ترکیب این فرمول یک کیک با میزان 4 تا 5 درصد پروتئین می شود . بسیاری از مکملهای زمستانی حدود 40 تا 45 درصد پروتئین دارند. این مقدار بالای پروتئین وقتی که زنبور نمی تواند پرواز دفع مدفوع داشته باشد، ممکن است باعث افزایش احتمال نوزما شود. و بسیاری از زنبورداران هیچگونه پروتئینی در طول فصل پاییز و اوایل زمستان نمی دهند و فقط از شکر استفاده می کنند.

من همچنین فرمول کیک را در اواخر زمستان تغییر می دهم بدین صورت:

شکر=1.5 تا حدود 2 کیلو
پروتئین یا گرده=750 گرم تا حدود 1 کیلو گرم
اکنون کیکی در حدود 15 تا 20 درصد پروتئین داریم.

 

نظرات

2 دیدگاه برای “کیک گرده تابستانه و زمستان”

  1. سیامک گفت:

    بسیار مفید بود

  2. محمد گفت:

    چرا بعضی زنبورها از کیم گرده استقبال نمی کنندو مسئله دیگهدر تغذیه شزبت اضافه نمودن شیر خشک یا زرده خام تخم مرغ می تواند در جذب مواد پروتئینی کمک کند

پاسخی بگذارید

[bws_google_captcha]