تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با تست و مزه کردن آن امکان پذیر است؟ اگر شما فکر میکنید که عسل شناس هستید و سالها عسل مصرف کرده اید و به خوبی می توانید عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهید سخت در اشتباهید.
با مطالعه این مطلب در سایت عسل کوهی اطلاعات بیشتری راجع به عسل طبیعی به معلومات خود اضافه کنید.  عسل های خاصی وجود دارد که نبايد آنها را به طور ساده در فروشگاه ها قرار داد و عرضه نمود، زيرا طعم اين نوع عسل ها به قدری قوی و تند است که باعث ناراحتی و شايد پرهيز هميشگي خريدار نا مطلع از مصرف عسل شود. خواص و ويژگی های اين نوع عسل ها بايد توسط فروشنده به مصرف کننده اطلاع داده شود.
متاسفانه حرارت دادن عسل برای جلوگيری از سفت شدن عسل که به خاطر باورهای غلط مصرف کنندگان ، زنبورداران و کارخانجات بسته بندی عسل را به اينکار مجبور کرده موجب می شود که حرارت روی عطر و طعم عسل به شدت تأثير سوء گذاشته و همچنين انبارداری غلط و نگهداری طولانی در انبار نيز عطر و طعم عسل را تغيير داده و کيفيت آن را تغيير می دهد.
عطر و طعم عسل نيز هيچگاه ملاک کاملی برای تشخيص انواع عسل نيست و اين نوع تفکر که عسل روشن‌تر بهتر و عسل تيره بد است بايد از ذهن ها خارج شود.

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی
ترکيبات شيميايی عسل متنوع و پيچيده است که چهار پنجم وزن عسل را مواد قندی و نشاسته ای و بقيه را انواع پروتئين ها، املاح معدنی ، انواع عناصر معطّر ، آنزيم ها ، ويتامينها ، انواع اسيد ، گرده گل ها ، انواع اسيد های آمينه ، چربيها يا ليپيدها ، انواع مواد کلوئيدی و مواد آنتی بيوتيک و انواع عناصر طعم دهنده گل ها تشکيل شده و تاکنون 20 نوع قند ، پنج نوع آنزيم ، حدود 11 نوع ماده معدنی مهم ، 16 نوع اسيد آمينه و 10 نوع اسيد ، 6 نوع ويتامين و غيره شناسايی شده که حدوداً تعدادشان بيشتر از 80 نوع ماده ميشود .
حال با توجه به اينکه عسل در اصل يک ماده پيچيده شيميايی است، چطور عده ای آنقدر خود را استاد پنداشته و خود را ماهر قلملداد کرده که اظهار می نمايند که ما ميتوانيم عسل طبيعی را از عسل تقلبی تشخيص دهيم و وقتی از خصوصيات ذاتی عسل از آنها سوال ميشود هيچ پاسخ علمی درست و قانع کننده ای ندارند و بر اساس باورهای نادرست خود عقيده دارند که عسل وقتی که متبلور يا به اصطلاح آنها شکرک بزند، کدر و ته نشين گردد تقلبی است و عسل سالم طبيعی هميشه صاف و شفاف باقی می ماند.
يا عسل مرغوب خالص و طبيعی را عسلی می دانند که رنگش کهربايی تيره يا همانند عقيق باشد و سفت بوده و در اصطلاح کش بيايد، اگر 24 ساعت در يخچال گذاشته‌ شود شکرک نزند، اگر قاشقی از آن برداشته شود قطراتی که سرازير می شود به صورت باريکه ای ممتد باشد و قطع نشود.

و عده ای هم تکنيک های خاصی برای شناختن عسل طبیعی از خود در آورده و برای شناسايی عسل به مردم ارائه ميدهند و باعث گمراهی هر چه بيشتر مصرف کنندگان عسل می شوند که هيچ پايه و اساس علمی نداشته مانند : تشخیص عسل طبیعی با کبریت( کبريت گرفتن کنار عسل) ريختن چند قطره روی روزنامه و ده ها خرافات ديگر، که هيچکدام از اين عقايد ، نظريات و تصورات ارتباطی با عسل از نظر طبيعی بودن، تغذيه ای بودن و تقلبی بودن و همچنين شکرک زدن عسل که در اصل متبلور شدن عسل است نداشته و ندارد.
از نظر عسل شناسان و علم تغذيه به طور کلی مردود است. شما خود قضاوت کنيد، عسل يک ماده شيميايي که بيش از 80 نوع ماده و عنصر تشکيل شده را می توان با حس بويايی، چشايی، بينايی تشخيص داد؟ مگر نه اين است که برای شناسايی يک ماده شيميايی بايد آن را توسط مواد ديگری که در آزمايشگاه های مواد وجود دارد تجزيه کرد و بعد با ماده ديگری از همان نوع مقايسه کرد و بعد اعلام نتيجه نمود؟

شکرک زدن عسل طبیعی
پس لازم به ذکر است که تشخيص عسل طبيعی، تغذيه ای و تقلبی به کمک انگشت، قاشق، مزه، نهادن در يخچال و غيره کاملاً غيره ممکن بوده و فقط تشخيص آنها بر عهده آزمايشگاه های مواد غذايی است و بدانيد حتی هيچ يک از زنبورداران نيز نمی توانند مواد تشکيل دهنده عسل توليدی خود را تشخيص داده يا با توجه به باورهای غلط، عسل خود را از ميان چند ظرف عسل هم شکل در کنار هم تشخيص دهند.

 

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با فناوری پیشرفته

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی و تهیه شده از شهد گل های مختلف کار ساده ای نیست و برخی فروشندگان متخلف با مهارت عسل های بی کیفیت خود را به عنوان عسل باکیفیت به فروش می رسانند. تشخیص عسل طبیعی از غیرطبیعی ،یا تشخیص عسل طبیعی از مصنوعی کار ساده ای نیست و برخی فروشندگان متخلف با مهارت،عسل های بی کیفیت خود را به عنوان عسل باکیفیت به فروش می رسانند.

برخی از این فروشندگان کلاه بردار مواد مختلفی مانند شرب ذرت یا ملاس یا شکر را به عسل های خود اضافه کرده و آنها را به عنوان عسل مرغوب به فروش می رسانند که دیگر نمی شود تشخیص عسل طبیعی از تقلبی را داد و افراد عادی نمی توانند متوجه چنین اقداماتی شوند. تشخیص عسل مرغوب از نامرغوب نیازمند استفاده از فرایندهای آزمایشگاهی است که ممکن است چندین روز به طول بینجامد. اما پژوهشگران موفق به ابداع یک زبان الکترونیک شده اند که این کار را در عرض کمتر از یک ساعت انجام می دهد.

محققان دانشگاه اسپانیایی یو پی وی روشی موسوم به تجزیه و تحلیل ولتاژ را به کار بسته اند که در قالب آن پالس های الکتریکی به درون نمونه عسل مورد بررسی ارسال می شود تا محتوا و مواد تشکیل دهنده آن تجزیه و تحلیل شود. پس از این کار می توان به درصد مواد تشکیل دهنده نمونه عسل دسترسی داشت و مشخص کرد آیا در نمونه عسل ملاس و دیگر مواد غیرقانونی وجود دارد یا نه. این اولین بار نیست که از روش های پیشرفته علمی برای پی بردن به میزان اصالت عسل استفاده می شود. پیش از این محققان آژانس فضایی اروپایی از تابش لیزر برای بررسی مواد تشکیل دهنده عسل استفاده کرده بودند.

تشخیص عسل

نحوه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

1- عسلی که توسط زنبور عسل تولید شده باشد از هنگامی که در دهان قرار می گیرد توسط مخاط دهان به خوبی جذب می شود ولی عسل هایی که دست ساز هستند مانند آب نبات روی زبان مانده و به خوبی جذب نمیشوند.

2- اگر قطره‌ای از عسل طبیعی در لیوان آب سرد ریخته شود، حالت چسبندگی خود را حفظ نموده و به سرعت حل نمی‌گردد ولی اگر قطره یا رشته عسل هنگام ریزش از هم بپاشد، عسل تقلبی یا حاوی مقدار زیادی آب است.

3- بدون توجه به رنگ عسل طبیعی، نمی توان از پشت شیشه آن چیزی را مشاهده نمود ولی عسل تقلبی مانند شیشه رنگی عمل میکند و به راحتی می توان اشیا را از پشت آن دید.

4- عسل های تقلبی که با گلوکز تجاری تولید میشوند هیچ گاه رس نمیزند و پیوسته شفاف باقی می مانند ولی پس از مدتی مانند نبات رنگی به صورت یک پارچه سفت شده و حتی با چاقو هم نمی توان آن ها را از ظرف خارج نمود.
از این روش ها تا حدودی میشود در تشخیص عسل طبیعی استفاده کرد ولی دقیق ترین روش شناخت عسل طبیعی آنالیز آن توسط  آزمایشگاه پیشرفته مواد غذایی می باشد.

نظرات

پاسخی بگذارید

[bws_google_captcha]