چرا موم عسل سیاه است ؟

عسل با موم سیاه ،  آیا از مضررات عسل با موم آگاهید !؟

بهتر است بدانید که چرا شانهای عسل بعد از مدتی سیاه می شود ؟
در پاسخ باید گفت در یک کلنی زنبورعسل علاوه بر آن جعبه چوبی که شما مشاهده می کنید زنبورعسل بر روی قاب هایی که زنبورداران داخل کندوها می گذارند ، با موم که از غده های زیر شکم خود ترشح می کنند حجره های شش ضلعی را با مهارت خاص و شـگف انـگـیز سـاخـته و به سه مـنظور از آنها استفاده می کنند ،
اولـین اسـتفاده از آن ،جهت تـخـمگذاری مـلکه و پرورش زنبورهای دیگر برای بقاء نسل و ازدياد جـمـعـیـت کلنی ، دومین مورد استفاده این حجره ها جهت ذخیره سازی گرده های گل جمع آوری شده برای خوراک تخم زنبورها و خود زنبورها و سـومیـن مورد استفاده برای ذخیره سازی عسل برای فصل پائیز و زمستان می باشد.

خرید عسل با موم

همانطور که ذکر شده کاربرد اولین این حجره ها تخم گذاری ملکه است . ولی آیا ملکه هـمـین طـوری و بدون بـازدید حـجـره اقدام به تخمگذاری می کند؟ نه ، بلکه ابتدا داخل حجره ها را تک تک بررسی کرده تا اولاً مواد خارجی در آن نبوده و قبلا توسط زنبورهای کارگر پاک شده باشد. و از همه مهم تر بدنه حجره ها توسط ماده ای تقریباً سبز متمایل به تیره که بـره مـوم نام دارد که در اصل به الکل زنبورعسل شهرت یافته ضد عفونی گردد ، و بعد ملکه تخم گذاری می کند .
تیره بودن این ماده و تخمگذاری های متعدد باعث شده که حجره ها به رنگ سیاه درآمده و در نـهایت شان سیاه و تـیره شود که زنبورداران باید هر دوسال یک بار این شانهای سیاه را از کندو به کارخانه برگ موم آج کنی خارج کرده و موم آنها را ذوب و مجدداً ببرند و تبدیل به برگ موم نمایند.

چرا موم عسل سیاه است ؟
دوماً وقتی داخل حجره ها گرده گل ذخیره می شود ، بعد از مدتی مصرف می گردد ، و بجای آن زنبورها در آن حجره ها عسل ذخیره می نمایند و قدری از ذرات گرده گل که بسیار ریز و میکروسکوپی می باشند نیز درون حجره ها باقی مانده ، که با عسل مخلوط شده . پس به این دلیل در شکرک زدن عسل تسریع می شود.
لذا همکاران زنبوردار عزیز باید سعی جدی کنند تا در خارج کردن شانهای سیاه از کندوها جدیت بیشتری از خود نشان داده و موم آنها را ذوب و قاب آنها را تمیز و مجددا برگ موم نصب کنند.

مصرف کنندگان عسل نیز باید دقت کنند ، این باور غلط که اگر عسل را با شان خریداری کنند حتماً عسلی که تهیه کرده اند طبیعی یا تغذیه ای است و تقلبی نیست را به دور انداخته و دیگر هیچگاه عسل زنبور پرورشی را با موم مصرف نکرده به جز افرادی که مـتاسفانه دارای زخمهای معده ، زخمهای روده ، زخمهای عثنی العشر ، زخم‌های لوله گوارشی و زخم لوزالمعده هستند باید عسل با موم مصرف کنند. اینگونه عسل هایی که از موم سیاه استخراج می شوند زودتر از عسل استخراجی از شانهای تازه و رنگ روشن شکرک می زند زیرا وجود مواد خارجی در روی اینگونه قاب ها و شان ها کهنه خیلی بیشتر است.

نکته مهم :  متاسفانه بارها مشاهده کرده ام سودجویان در کانال های تلگرام خود و صفحات اینستاگرامشان ، موادی را با نام عسل وحشی صخره ، یا عسل وحشی قدمت دار تنه درختی و واژگان بی مصرفی همانند اینها را برای فروش عسل وحشی به کار می برند !! در حقیقت اینها اصلا عسل نیستند چه برسد که عسل وحشی باشد . متاسفانه خود مردم مقصرند که بدون کوچکترین تحقیقی از هر کسی ماده ای میخرند با نام عسل !!! فریب دلالان را نخورید که عسل با موم سیاه خوب است و خواص دارد ، آگاه باشید دیگر عصری نیست که فریب بخورید وقتی تکنولوژی و دسترسی آزاد به اطلاعات وجود دارد.

تصاویر زیر قسمتی از فریب مردم توسط سودجویان است با عناوین عسل موم سیاه صخره یا عسل قدمت دار سیاه و …

عسل موم دار سیاه

و همچنین تصویر

 

عسل با موم سیاه

نظرات

8 دیدگاه برای “چرا موم عسل سیاه است ؟”

  1. شمس گفت:

    من هرسال چندتاعسل وحشی که بیشترشونم توصخره های گچی آهکی مسجدسلیمان ویادرختان کنار(سدر)منطقه است میچینم وبیشترهم خودکندوروقبل ازچیدن از یابنده میخرم وبه جزسهم خودم وخونوادم الباقیشوبرای اشنایان ودوستان عزیزی ک قبلا سفارش دادن میفرستم این عسلهای وحشی زنبورشون ریزه وبسیارهم باکیفیته عسلشون…مابعنوان دارو ازش استفاده میکنیم..پدرم سرطان معده داشت وبعدازشیمی درمانی دوماه مرتب روزی سه نوبت ازاین عسلا بهش دادم وخوشبختانه وشکرخداکاملادرمان شد جوری ک پزشک معالجش درمانشو مدیون عسل میدونست نه شیمی درمانی چون خودش گفته بودک عسل طبیعی بهش بدین بهترین انتی بیوتیکه…

    • adminasalkuhi گفت:

      سپاس از اینکه نظرتان را بیان کردید و کمک میکنید به افرادی که بیمار هستتند و نیاز دارند به مصرف این ماده شفابخش .

    • ریبا فرازی گفت:

      عسل صخره ای کلاهبرداری هست اصلا هم اینطور نیست. اضافه های و پس مونده و قسمت خراب عسل رو با نام عسل وحشی به فروش میبرند. رو سودجو ها برای سود خودشون به فروش میبیرن

  2. دکتر علوی طالقانی گفت:

    با سلام.
    یکی دیگر از دلایل سیاه شدن رنگ شان عسل ممکن است بیماری بسیار خطرناک « لوک » باشد که بوی بسیار بد گندیدگی و لاروهای مرده در آن از نشانه‌های این مرض است. در صورت یقین کردن به وجود این بیماری مسری، باید کل کندو با زنبور، موم، عسل، قاب‌ها و شربت‌خوری معدوم شود.
    موفق باشید.

  3. حسین گفت:

    سلام اطلاعات غلط ندید ما عسل صخره داریم عسل صخره وحشی سیاه قرمز طلایی و..داریم بسته به گیاه عسل سیاه در لرستان در فارس و هرمزگان بلوچستان یافت میشود..کاری به عسل فروش سودجو ندارم ولی عسل سیاه وجود دارد و با قضیه مونده شدن موم و سیاه شدن ان به خاطر قدمت چند ساله فرق دارد..مثلا عسل سلم سیاه است و سمر قرمز..

    • adminasalkuhi گفت:

      سلام . از صحبت های شما کاملا مشخص هست که خودتان یکی از آن فروشنده ها هستید!! که از لرستان و فارس و هرمزگان میرسید به بلوچستان !!
      اما آنقدر اطلاعات پایینی دارید، و البته حق دارید چون از نزدیک که ندیدید در تهران و مشهد و اصفهان و کردستان، نشستید توی منزل و مغازه تان و از شهرهایی که نام بردی صرفا سفارش میدی و براتون مهم نیست این عسلی که سفارش میدید کیفیت لازم را دارد یا نه ! براتون مهم نیست این عسل سالم هست یا نه ! فقط و فقط براتون سود و فروش خودتان مهم است و ذره ای سلامت مصرف کننده براتون ارزشی ندارد !!
      در استان هرمزگان مگر چقدر عسل سمر وجود دارد ؟ در فصل برداشت عسل وحشی در استان هرمزگان که فقط تعداد انگشت شماری از شهرهای هرمزگان عسل سمر برداشت میشود که آن هم راهی کشورهای عربی میشود و اصلا به تهران نمیرسه !! البته عسل های سرشاخه بی کیفیت میناب که مشتری نداره در کشورهای عربی اون میاد به تهران و بیش از دو میلیون تومان در سال 1400 به فروش میرسید !!

  4. احمد گفت:

    سلام
    بنده یه عسل وخشی دارم توی منزل هر سال میاد رنگ مومش زرد هست عسل خوبی هم میده
    خدا را شکر میکنم که دیگه لاقل فریب شیاد ها را نمی خورم

  5. عبدالله گفت:

    سلام ،موم سیاه نشان از کهنگی موم داره و کیفیت عسل رو حتی مازنبوردارها نمیتونیم تشخیص بدیم مگر بعد از دریافت پاسخ آزمایشگاه و تشخیص کیفیت و تعیین قیمت بر اساس پاسخ آزمایش .

پاسخی بگذارید

[bws_google_captcha]